Brasla - Līgatne (26-28.08.2011)
Braslas upe jau no pirmās tikšanās reizes mani savaldzināja un lika tur doties atkārtoti. Tā mani vilināja ar saviem neskaitāmajiem līkumiem, pauguriem, kraujām un gandrīz neizejamajiem brikšņiem. Lai arī ik pa laikam parādās kāda taciņa, tik pat ātri tā arī pazūd krūmājā. Bet šoreiz par spīti visiem šiem šķēršļiem tika nolemts savākt komandu un gar Braslas krastu aiziet līdz Gaujai, tur uztaisīt virvju pārceltuvi un šķērsojot Gauju pa otru krastu nokļūt līdz Augšlīgatnei, no kurienes ar vilcienu doties mājup.Braslas slūžas. |
Domas par Braslas
ekspedīciju bija jau sen, kad pirms dažiem gadiem kopā ar Edžu tur pabijām ar
virvēm pētot iežus un alas. Toreiz gan nebijām gaidījuši šādu reljefu un arī
laika rezerves mums nebija. Tamdēļ nolēmām šeit atgriezties atkārtoti.
Tā nu
es sāku plānot Braslas ekspedīciju. Nopirku topogrāfiskās kartes un izvērtēju, kur
varētu pārcelties pāri upei, apskatījos transporta kustības sarakstu un sāku vākt
komandu. Par cilvēku pieteikumiem sūdzēties nevarēja, bet paredzēju, ka vairums no interesentiem tomēr atteiksies.
Braslas tilts. Starts. |
Mūsu naktsmītne. |
Iezis ar alu. |
Brienam pāri Braslas līcītim. |
Laiks
priecēja un mēs soļojām uz priekšu, pamazām visi sāka vaimanāt par pusdienu pārtraukumu,
jo pulkstenis rādīja jau pāri diviem. Es teicu, ka varam atvilkt elpu, bet
pusdienas gatavot nevaram, jo ja apstāsimies, tad uz ilgu, bet vēl jāiet un jāiet. Tā nu
turpinājām ceļu, ar tukšiem vēderiem.
Edžus šķērso krauju. |
Pēc 15
minūtēm, brienot pāri dadžu un nātru laukam, nonākam kempinga vietā „Brasla”
un visi ir laimīgi, ka tūliņ varēs gatavot pusdienas un atpūsties. Ir tik
patīkami beidzot novilkt smago mugursomu un pastaigāt bez tās.
Pulkstenis
rāda pieci pēcpusdienā. Bet vēl kāds gabaliņš ir jānoiet – pēc kartes tie ir 4
km, bet dzīvē tie varētu būt 6-7 km. Pētot karti un ceļu, pa kuru dosimies,
lēnām gatavojam pusdienas. Pēc 20 minūtēm ir saceptas pa ceļam salasītās
gailenes un uzvārīti makaroni. Paēdam. Uzvārām ūdeni tējai un atguļamies. Nogurums
ņem virsroku un atpūta pamazām ieilgst. Guļot uz paklājiņa, domāju cik tomēr ir patīkams
šī sasniegtā rezultāta nogurums. Kad esi sasniedzis savu mazo mērķi. Daži
no mums nedaudz iesnaustas. Pulkstenis rāda 18:45 un es sāku tramdīt guļošos –
jādodas ceļā, jo no šodienas nakts nometnes ir atkarīgs mūsu rītdienas
mājupceļš. Pievarējuši sevi un sakrāmējuši somas, sākam pamazām
virzīties gar Gaujas krastu uz priekšu. Sākumā gar krastu iet smuka taciņa, kas
dod cerību līdz nometnei nokļūt īpaši nebrienot caur brikšņiem, bet jau pēc 500
metriem tā pazūd. Turpinam ceļu pieturoties pēc krasta. Pēc brīža kartē ieraugu
kalnainu apvidu, kas mums ir jāšķērso. Nolemju iet apkārt, pa šī paugura korīti
caur mežu, lai nebūtu jākāpj lejā un tad atkal ar mokām jākāpj augšā. Upe pamazām
novirzās pa labi un uz brīdi pazūd skatienam, bet kāpt lejā tik ļoti negribas,
ka turpinām ceļu pa kori. Pēc kādas pus stunda esam nonākuši atpakaļ pie
upes un te ir arī ceļš. Dodamies pa to tālāk un jau pēc desmit minūtēm beidzot esam nonākuši „Paslavās”.
Pamazām
iekārtojamies. Nometnē bez mums ir vēl viens laivotāju pāris. Konstatēju, ka mūsu
ūdens krājumi iet uz beigām, un nolemju ar Mārtiņu doties tā meklējumos, kamēr
tiek ierīkota apmetnes vieta. Pēc kartes biju izpētījis, ka kādus 800 metrus
augšup pa upi ir jābūt strautam. Pulkstenis rāda nedaudz pāri deviņiem vakarā un
sāk jau krēslot. Mežā gaismas praktiski nav un ceļu saskatīt ir gandrīz neiespējami,
bet drīz vien nonākam kādā apmetnē, kurā līksmo kādi 30 cilvēki. Kā izrādās šī
ir galvenā „Paslavu” apmetne, bet tā, kurā esam mēs ir otra laivu piestātne ar stāvo
krastu un nav visai populāra. Apsveicinamies ar jauniešiem un dodamies tālāk.
Steigā biju piemirsis paņemt lukturīti no mugursomas. Paliek tumšāks un pēc
brīža sāk iezagties doma par atgriešanos apmetnē, bet tomēr izdodas sasniegt strautu. Uzpildam tukšās pudeles un, praktiski taustoties pa tumsu, dodamies atpakaļ
uz nometni.
Ugunskurs
ir iekurināts un tents ir nostiepts. Laiks ir skaidrs un sola labu nākošo
dienu. Ieturam maltīti un dodamies pie miera. Nakts bija silta, bet vējaina.
Augšā
esam ap astoņiem. Kamēr daļa kārtojās, es ar Moretti un Mārtiņu ejam apskatīties
vietu, kur varētu pārcelties pāri upei. Upes platums pārsniedz 50 metrus, kas pēc
kartes spriežot ir stipri vairāk nekā bija gaidīts. Labi, ka ir otra virve;
kopā ir 70 metri. Ilgi staigājam gar krastu pārdomās, vai vispār ir vērts
riskēt. Kamēr domājam un spriedelējam pulkstenis rāda jau 11 no rīta un, ja
stundas laikā nepārcelsimies otrā krastā, tad uz vilcienu 15:30 mēs nekādi
nepaspēsim. Pavīd doma par došanos gar upi tālāk, līdz Līgatnes maksas
pārceltuvei. Bet nē! Laiks rīkoties. Kādu brīdi lozējam kurš bridīs pāri upei,
lai atsietu virvi. Piesakās Gatis. Ūdens ir pavēss, bet tas nav šķērslis, lai
lektu straujajā upē. Arī laiks vairs nelutina ar saules stariem un pamazām sāk
mākties mākoņi, kas ne par ko labu neliecina. Viss ir jādara ātri. Virve ir
smaga un krītot ūdeni tā velk Gati pa straumi prom. Pēc brīža Gatim palīgā
dodas arī Edžus, kas palīdz virvi noturēt virs ūdens, lai tā nevilktu prom.
Garām brauc vairāki laivotāji un sajūsminoties par skatu piedāvā mūs pārcelt
pretējā krastā. Mēs gan laipni atsakām, jo ja jau ir uzsākta pārceltuves
būvniecība, tad tā ir jāpabeidz, lai ekspedīcijas mērķis būtu sekmīgi sasniegts.
Edžus ar Gati beidzot ir tikuši pretējā krastā un atsējuši virvi. Es uzsienu
trīšu mehānismu un Mārtiņš pa to laiku ir atradis baļķi, kuru iesiesim kā sēdeklīti,
lai varētu sausi pārcelties pāri. Nospriegojam virvi, saliekam mantas
mugursomās; viss ir sastiprināts un pārbaudīts. Mārtiņš dodas pirmais. Un pirmais
pārsteigums – pēc pirmajiem 10 metriem virve, kura šķita gana nospriegota un
bija 3 metrus virs ūdens, tagad bija tik tālu nostiepusies, ka sēdeklītī sēdošais
Mārtiņš jau līdz potītēm bija ūdenī. Ātri atvilkām viņu atpakaļ krastā un nekas cits
neatlika, kā pāri pārceltuvei vilkt tikai somas un pašiem pieturoties pie virves brist pāri. Laika pārspriegot virvi arī vairs nebija.
Noģērbāmies un devāmies pāri upei. Es gāju pēdējais un, kad biju pretējā krastā,
sāka līt, arī pulkstenis rādīja jau 12:10 un vajadzēja steigties. Kamēr visi
ģērbās Gatis aizbrida atpakaļ uz krastu un atsēja visu inventāru. Virve bija
slapja un smaga. Mums bija jāmēro vēl 12km līdz Līgatnes stacijai, bet, paldies
dievam, pa ceļu nevis takām, jo pa šīm dienām bija jau apnikuši neizbrienamie brikšņi.
Izbridām
caur salu, uz karas bijām pārcēlušies, sasniedzām Gaujas tādu kā līcīti, kurā
ūdens bija knapi līdz pus celim, bet iekāpjot tajā šķita, ka tas tūdaļ sasals.
Kas būtu domājis, ka stāvošs ūdens augustā var būt ledains. Ar pārsteigumu, bet
tomēr tikām pāri Gaujai. Lietus lija un drēbes palika slapjas. Piestiprināju
slapjo virvi sev pie mugursomas un devāmies ceļā.
Attālums
no pārcelšanās vietas līdz Līgatnes dzelzceļa stacijai bija daudz ātrāks nekā
šķita sākumā, lai arī lietus un nogurums darīja savu. Līgatni sasniedzām kopā,
bet, kad izgājām uz šosejas, tad katrs ieņēma savu tempu un mēs izstiepāmies ap
600 metrus garā rindā.
Stundu
pirms vilciena sasniedzām Līgatnes staciju (Augšlīgatne) un pat pagūvam ieiet veikalā un
iegādāties kaut ko pusdienām. Stacijā satiekam arī citus ceļotājus, kuri
bija gājuši no Siguldas līdz Līgatnei gar Gauju. Papusdienojuši sagaidām
vilcienu, kas nogādā mūs Rīgā. Stacijā mūs sagaida Mārtiņa sieva, kuras pirmie vārdi bija:"Vai kā jūs visi smaržojat pēc dabas!". mājās.
Pasākums
ir izdevis par visiem 100. Upi pievarējām, lai arī ne tā, kā sākotnēji bija
iecerēts.
Maršruta garums: ~25km
Ekspedīcijas ilgums: ap 48 stundām
Maršruts: KARTE
Maršruta garums: ~25km
Ekspedīcijas ilgums: ap 48 stundām
Maršruts: KARTE
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru